Listopad w Teatrze Solskiego w Tarnowie zapowiada się smakowicie!

2018-11-06 12:53

APETYTY NA CZEREŚNIE. Mężczyzna i Kobieta po rozwodzie. Spotkają się w przedziale w pociągu i zaczną rozmawiać, ale będą też Rycerzem i Księżniczką, Inżynierem i Zochą, Tomaszem i Moniką- postaciami ze swojej wspólnej przeszłości. Dialogi między nimi będą nie tylko finezyjne i dowcipne, ale też przeplatane wyjątkowej urody piosenkami z muzyką Macieja Małeckiego.

Spektakl muzyczny „Apetyt na czereśnie” to historia związku jednej pary - bolesna i pełna humoru zarazem analiza relacji damsko - męskiej, w czym Agnieszka Osiecka była niedoścignioną mistrzynią. On i Ona w czasie podróży pociągiem z Warszawy wspominają dobre i złe chwile związku, który właśnie zakończyli. Czy było warto? Czy tych dwoje było dla siebie stworzonych? Zabrakło im chęci i energii na bycie razem, a może tak właśnie miało być? 

"Piosenka jest lekarstwem na samotność..." (A. Osiecka)

„Chciałeś zabrać mnie nad morze,
a zgubiłam się na lata,
teraz muszę, mój ty Boże,
wracać dookoła świata.
Dookoła świata płynę,
co za koszt i jaki kłopot,
zamiast wtedy kupić bilet,
prostą drogą pruć do Sopot...
Cierniem jesteś w mej koronie,
w mym uśmiechu - smugą smutku,
czy ja kiedy cię dogonię,
chociaż idziesz pomalutku?”



Autor: Agnieszka Osiecka
Reżyseria: Ireneusz Pastuszak
Scenografia: Kinga Piąty
Kostiumy: Dorota Połeć
Muzyka: Maciej Małecki
Kierownictwo muzyczne: Bartek Szułakiewicz 
Fortepian: Piotr Niedojadło, Bartek Szułakiewicz
Inspicjent, sufler: Krystyna Fudyma

WARTO BYŁO. Zbliża się 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, trzeba więc zorganizować pełne radości i optymistycznego patriotyzmu obchody. Jak z tym zadaniem poradzi sobie Generał Komitetu Specjalnego IV Batalionu Rezerwy im. Józefa Piłsudskiego Departamentu Do Zadań Specjalnych Komitetu Organizacji Parady Radości Pokoju Wolności i Szczęścia Anno Domini 2018, gdy za przygotowanie merytoryczne wielkiej parady zabierze się młody intelektualista i rozlazły humanista Marek Kosiuszek? Jak uda się premierowe odśpiewanie arii dla Marszałka Piłsudskiego oraz wykonanie nowej wersji arii z „Księżniczki Czardasza” na keyboard i dwa głosy? I co stanie się jeśli wysłuchamy opowieści uczestników wydarzeń sprzed stu lat? Jak dalece rzeczywistość roku 1918 widziana ich oczami odbiegać będzie od naszych wyobrażeń?

„Warto było” to wyjątkowy spektakl muzyczny zrealizowany z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości. Scenariusz oparty jest na dokumentach, tekstach źródłowych i dziennikach. 

Spektakl powstał w koprodukcji z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Obok aktorów tarnowskiego teatru w spektaklu występują studenci Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej, kierunku Aktorstwo Teatru Muzycznego.

Premiera warszawska odbyła się 25 września 2018 r. w Teatrze Collegium Nobilium.

Na premierę tarnowską zapraszamy 9 listopada 2018 r. 
godz. 19.00,
 Duża Scena.

Zapraszamy również 10 listopada godz. 19.00 
oraz 
11 listopada godz. 20.00  (zmiana z godz. 19.00)

Scena Muzycznych Prapremier dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

W spektaklu używany jest stroboskop.

Reżyseria, światło: Cezi Studniak
Scenariusz: Mich Pabian
Scenografia: Michał Hrisulidis
Kostiumy: Katarzyna Adamczyk
Muzyka: Krzysztof Wiki Nowikow
Ruch sceniczny: Leszek Bzdyl
Konsultacje wokalne: Katarzyna Winiarska
Asystent reżysera: Agata Zdziebłowska
Inspicjent, sufler: Aleksandra Stach

ZIMORODEK. "Zimorodek" to najkrócej rzecz ujmując komedia w dwóch aktach w starym angielskim stylu, z barwnie zarysowanymi postaciami, napisana z humorem i odrobiną suspensu.

Akcja rozgrywa się w ogrodzie u sir Charles Warburtona, do którego wracając z pogrzebu męża, zagląda na podwieczorek lady Ewelina Townsand. W wartkich dialogach niepozbawionych drobnych uszczypliwości przenosimy się do czasów początków ich znajomości. Okazuje się, że mimo iż musieli przeżyć życie osobno, sir Charles został pisarzem, Ewelina Townsand przykładną matką i żoną, ich uczucie przetrwało próbę czasu.

Ale tu rodzą się pytania: czy nie jest już za późno, by zaczynać nowe życie, by zmieniać swoje nawyki i przyzwyczajenia? a jaką rolę odegra stary kamerdyner Hawkins?

Myślę, że warto się o tym przekonać przychodząc do Teatru bo to mądra i dobra komedia i choć bohaterami są ludzie  wieku 60 plus to dobrą rozrywkę znajdą widzowie w każdym wieku - mówi Tomasz Piasecki, reżyser i grający rolę kamerdynera.

Autor: William Douglas Home
Przekład: Piotr Szymanowski
Reżyseria i scenografia: Tomasz Piasecki
Muzyka: Piotr Niedojadło
Asystent reżysera: Mariusz Szaforz
Inspicjent, sufler: Krystyna Fudyma

PORACHUNKI Z KATEM. Dramat został nagrodzony najbardziej znaczącym brytyjskim wyróżnieniem teatralnym - Laurence Olivier Award za rok 2015 w kategorii "najlepsza nowa sztuka", a w czerwcu 2016 roku otrzymał nagrodę South Bank Sky Arts Award.
 


Spektakl dla widzów od 16 roku życia.

Autor: Martin McDonagh
Przekład: Klaudyna Rozhin
Reżyseria: Marcin Hycnar
Scenografia i kostiumy: Julia Skrzynecka
Muzyka: Mateusz Dębski
Reżyseria świateł: Karolina Gębska
Efekty kaskaderskie: Tadeusz Widomski
Asystent reżysera: Agata Zdziebłowska
Współpraca scenograficzna: Marta Kodeniec
Inspicjent, sufler: Aleksandra Stach

TAJEMNICZY OGRÓD

Sceniczna adaptacja klasyki literatury dziecięcej. Osierocona 10-latka, Mary Lennox, przybywa do Anglii do swojego jedynego krewnego, wuja Archibalda. Pojawienie się nowego mieszkańca w ponurym domu na wrzosowisku odmienia życie wielu osób. Magiczna opowieść o potrzebie miłości, poszukiwaniu przyjaźni i uzdrowicielskiej mocy kontaktu z naturą.

Autor: Frances Hodgson Burnett
Przekład: Jadwiga Włodarkiewicz
Adaptacja i reżyseria: Tomasz Obara
Scenografia: Anna Sekuła
Współpraca scenograficzna: Grażyna Żubrowska
Muzyka: Bolesław Rawski
Asystent reżysera: Mariusz Szaforz
Inspicjent, sufler: Krystyna Fudyma

BRZYDAL

Masz za duży nos? A może Twoje usta nie są wystarczająco pełne?

Czyżby odstawały Ci uszy? Leciutko, ale jednak?

Coś pojawiło się na Twoich udach... Cellulitis? Niemożliwe!

Jesteś za gruba, za niski, zbyt blond lub za mało sexi? Chciałbyś, żeby Twoja twarz była sfotoszopowaną twarzą z okładki i żeby wszyscy w końcu Cię pokochali?

Masz dwa wyjścia: 
1) zacznij oszczędzać na operację plastyczną 
2) przyjdź do teatru i zrewiduj swoje poglądy.

W sztuce Mariusa von Mayenburga, jednego z najważniejszych dramatopisarzy niemieckojęzycznych, spotykamy Lettego- tytułowego Brzydala. Czy Lette jest brzydki? A może ktoś mu to wmawia? Jego żona, szef, asystent, chirurg, bogata starsza dama, którą spotyka po drodze? Jak zmieni się bohater, któremu w szczytowym punkcie kariery kilkoro życzliwych powiedziało, że nie pasuje do ogólnie przyjętego wzorca człowieka fizycznie idealnego? Czego pragnie Lette, czego brakuje mu w życiu, że postanawia zmienić swoją twarz?

Brzydal” jest historią pełną ironii, obnażającą cynizm relacji między ludźmi i manipulacji medialnej. W interpretacji Łukasza Fijała, Lette staje się ofiarą opinii społecznej, ale też własnej psychologicznej autosugestii. Brzydal to człowiek utkany z opinii świata zewnętrznego, stworzony na wzór reklam, zdjęć i idealnych wizerunków, którymi jest otoczony. Mayenburg prowadzi opowieść w charakterystyczny dla siebie sposób- jego język jest groteskowy, momentami brutalny i nieprzyzwoicie śmieszny.

Jak skończy się przygoda Lettego i jego nowego wizerunku?

Przygotuj się. Spójrz w lustro. Użyj fluidu, zamaskuj niedoskonałości cery, ubierz wyszczuplającą sukienkę i wysmuklający garnitur. I przyjdź do teatru, aby się przekonać.

Marius von Mayenburg - urodzony w 1972 r. w Monachium w rodzinie lekarzy, ukończył tamtejsze gimnazjum humanistyczne. Na uniwersytecie monachijskim wybrał kierunek: język i literatura staroniemieckie, następnie studiował germanistykę i dramatopisarstwo w Hochschule der Kunste w Berlinie. Od 1998 r. był dramaturgiem berlińskiej Die Baracke przy Deutsches Theater. Twórcy skupieni wokół sceny deklarowali: "Poszukujemy historii, które opowiadają o naszych czasach i o naszej generacji". Od 1999 roku Mayenburg jest stałym dramatopisarzem w berlińskiej Schaubühne. Ma w dorobku kilkanaście sztuk, w Polsce wystawiane były: Ogień w głowie, Pasożyty, Haarmann, Brzydal, Zimne dziecko, Eldorado.

Autor: Marius von Mayenburg
Tłumacz: Michał Ratyński
Reżyseria: Łukasz Fijał
Opieka scenograficzna: Ewelina Pietrowiak
Muzyka: Piotr Południak, Jakub Dworak
Inspicjent: Aleksandra Stach

AKADEMIA MR KLEKS. „Akademia Mr Kleks” to nowatorska adaptacja Elżbiety Chowaniec oparta na motywach kultowej książki Jana Brzechwy. W spektaklu, obok aktorów tarnowskiego teatru, wystąpią młodzi, utalentowani debiutanci – adepci sceny hip-hopowej, rapowej i szeroko pojętego street-dance.

"Akademia Mr Kleks" to opowieść o prawdziwej szkole życia – o tym, jak być wolnym, kolorowym, ale i świadomym, że życie składa się i z dobra i zła. Akademia to opowieść dla młodzieży i dorosłych. Zatopiona w prawdzie hip-hopowego słowa porusza to, co najważniejsze – sens nauki, którą nazywamy życiem. Znaczące przesłanie Jana Brzechwy we współczesnej formie pełnej energetycznych niezwykłych obrazów Darii Kopiec stanowi mieszkankę wybuchową – wciągającą i przejmującą zarazem. Brzechwa pisany współczesnym rymem oraz sceny z energetycznym tańcem i niezwykłą siłą malowniczych obrazów to podstawa naszej adaptacji. Zdolny zespół teatru oraz niezwykli młodzi tancerze to nowi uczniowie Akademii Mr Kleksa. Każdy z nich pokazuje swój talent, każdy z nich przechodzi proces dojrzewania w szkole życia Pana Kleksa.

Adaptacja: Elżbieta Chowaniec
Reżyseria: Daria Wiktoria Kopiec
Scenografia, kostiumy: Katarzyna Szczurowska i Anna Skupień
Muzyka: Natalia Czekała i Krzysztof Guzewicz
Choreografia: Agnieszka Konopka
Przygotowanie wokalne: Anna Podkościelna-Cyz
Asystent reżysera: Jerzy Pal
Inspicjent, sufler: Aleksandra Stach

PŁUCA. „Płuca” to mądra, aktualna, niezwykle zabawna i bardzo wzruszająca opowieść o pokoleniu, którym kieruje niepewność, wątpliwości, stres i strach przed rozpadem znanego świata, o odpowiedzialności  i dojrzewaniu do rodzicielstwa w czasach globalnego niepokoju, terroryzmu i napiętych stosunków politycznych. Młodzi, dobrze wykształceni bohaterowie Macmillana zdają sobie sprawę, że w dobie zagrożeń środowiska i zmian klimatycznych decyzja o sprowadzeniu na świat nowego człowieka to duży krok dla ich związku, ale jeszcze większy krok dla narażonej na zagładę planety. Muszą zweryfikować własne przekonania, zmierzyć się z konsekwencjami swoich decyzji, pokonać lęki, podjąć ryzyko i przede wszystkim zawalczyć o miłość. Bo „Płuca” to także uniwersalna opowieść o miłości – niedoskonałej, trudnej, ale prawdziwej. Takiej, od której brakuje tchu.

Dramat otrzymał nagrodę The Off West End Theatre Awards 
w kategorii "najlepsza nowa sztuka" 2013 roku.

Charakterystyczna, nieprzyzwoita historia miłosna Duncana Macmillana jest brutalnie szczera, zabawna, ostra i aktualna. Jest odważnie napisana i zdumiewająco skonstruowana. Daje głos pokoleniu, dla którego niepewność jest sposobem na życie.

The Guardian”

 Prawa autorskie do sztuki reprezentuje w Polsce Agencja AdiT.

Prapremiera polska odbyła się 24 kwietnia 2018 r.

Spektakl dla widzów od 16 roku życia

Mała Scena, miejsca nienumerowane.

Spektakl zdobył Nagrodę Główną przyznaną przez Jury 
XVIII Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2018
. Jury Młodych przyznało nagrodę dla najlepszego zespołu aktorskiego.

Autor: Duncan Macmillan
Przekład: Anna Gujska
Reżyseria: Anna Wieczur-Bluszcz
Scenografia i kostiumy: Ewa Gdowiok
Ruch sceniczny: Leszek Bzdyl
Reżyseria światła: Paulina Góral
Asystent reżysera: Ewa Jakubowicz
Inspicjent, sufler: Aleksandra Stach

HEROINY. Tragikomiczny spektakl muzyczny na podstawie autorskiego tekstu Agaty Biziuk. W 2018 roku obchodzimy 100 rocznicę nadania kobietom praw wyborczych w Polsce. Świętując tę datę warto pochylić się nad tematem praw kobiet, które na długo przed 1918 r. walczyły o swoje miejsce na kartach historii. Między innymi o nich mówi spektakl – o kobietach, które wybudowały fundamenty praw i na przekór opresyjnym czasom stawały naprzeciw uprzedzeniom, nadużyciom, stereotypom. Często padały ofiarą okoliczności, w których żyły. To im oddajemy hołd zanurzając się w genezę powstawania państwa polskiego, pełnego sprzeczności, mitów, superbohaterów i półprawd. Mówimy o czasach zamierzchłych, ale jak dalece? Okazuje się, że problemy współczesnych kobiet, jak i państwa, nie tak bardzo odbiegają od trosk szlachetnych heroin i ich czasów. Spektakl w przewrotny sposób oddaje głos takim bohaterkom jak: Królowa Jadwiga, Bona Sforza czy Anna Jagiellonka. Historię przecież tworzyli nie tylko herosi, ale również one – Heroiny. Gościnnie obok matek narodu wystąpi również Ojciec, czyli Stanisław ze Szczepanowa.

Scenariusz i reżyseria: Agata Biziuk
Scenografia i kostiumy: Marika Wojciechowska
Muzyka: Piotr Klimek
Reżyseria światła: Monika Sidor
Przygotowanie muzyczne i wokalne: Piotr Niedojadło
Asystent reżysera: Kinga Piąty
Asystent kompozytora: Maciej Kuśnierz
Inspicjent, sufler: Krystyna Fudyma
 

REPERYUAR TEATRU SOLKIEGO – LISTOPAD 2018

http://www.teatr.tarnow.pl/spektakls/repertuar

 



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.