Szekspir symfonicznie! Przeżyjmy to raz jeszcze

2016-03-22 00:47

Od baletu Sergiusza Prokofiewa przez Oscarową ścieżkę dźwiękową z obrazu „Zakochany Szekspir” Stephena Warbecka aż po klasyczny przykład słynnego stylu Hollywood Classical Film Score Miklósa Rózsy – taką różnorodność stylistyczną zaproponowaliśmy słuchaczom podczas koncertu „Szekspir symfonicznie”. Muzyka do ekranizacji dzieł wielkiego klasyka zabrzmiała podczas 8. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Koncert wykonali soliści Melanie Pappenheim, Jonathan Peter Kenny, Jonathan Banks i Sara Andon z towarzyszeniem Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Christiana Schumanna.

Pamiętacie? My tak! I mamy dla Was niesamowitą niespodziankę. Co tydzień przez kolejnych siedem tygodni będziemy publikować materiały video z tego wyjątkowego wydarzenia, jakim był koncert „Szekspir symfonicznie”. Przeżyjmy to jeszcze raz!

Na początek prezentujemy suitę, która skradła serca melomanów i wzbudziła olbrzymi aplauz publiczności podczas koncertu – mowa o muzyce Jocelyn Pook do adaptacji „Kupca Weneckiego” (2004) w reżyserii Michaela Radforda. Było to światowe prawykonanie suity zamówionej specjalnie na festiwal u samej kompozytorki. Tę niezwykłą muzykę mieliśmy okazję usłyszeć w wykonaniu zjawiskowego duetu wokalnego Melanie Pappenheim (mezzosopran) i Jonathana Petera Kenny (kontratenor), którzy wystąpili z towarzyszeniem Jonathana Banksa (dulcimer) oraz muzyków Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą znakomitego Christiana Schumanna.

Suita Jocelyn Pook do adaptacji „Kupca Weneckiego”

Już za tydzień, 25 marca zaprezentujemy fragment muzyczny z baletu „Romeo i Julia” (1935) autorstwa Sergiusza Prokofiewa — „The Montagues & The Capulets”. Jeden z najbardziej znanych tematów muzycznych świata został brawurowo wykonany przez orkiestrę i był jednym z najjaśniejszych momentów wieczoru.

Pięknie zabrzmiała również ścieżka dźwiękowa z filmu „Romeo i Julia” (1968) Franco Zeffirellego. W programie koncertu znalazły się dwa utwory z kultowej muzyki Nino Roty. Już 1 kwietnia przypomnimy piosenkę „Ai Giochi Addio” w wykonaniu zjawiskowej Hildy Örvarsdóttir.

8 kwietnia powrócimy do prawdziwej klasyki kina — przedstawimy ścieżkę dźwiękową nominowaną do Oscara w 1954 roku w kategorii Best Music, Scoring of a Dramatic or Comedy Picture. To uroczysty temat Miklósa Rózsy z „Juliusza Cezara” („Caesar Now Be Stil”, 1953) w reżyserii Josepha L. Mankiewicza. To sztandarowy przykład słynnego stylu Hollywood Classical Film Score, w pełnym rozmachu wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą niezrównanego Christiana Schumanna.

Szczególne miejsce w programie koncertu zajęła muzyka powstała podczas wieloletniej współpracy Patricka Doyle’a z niekwestionowanym autorytetem szekspirowskiego teatru, Kennethem Branaghiem. Już 15 kwietnia, przypomnimy wykonanie utworu „Strike Up Pipers” szkockiego kompozytora z filmu „Wiele hałasu o nic” (1993).

W przededniu czterechsetnej rocznicy śmierci Williama Szekspira, 22 kwietnia, powrócimy do nagrodzonej Oscarem w 1999 roku ścieżki dźwiękowej z filmu „Zakochany Szekspir” (1998) Stephena Warbecka. Charakterystyczny temat na prostym instrumencie – flażolecie – wykonała doskonale znana festiwalowej publiczności Sara Andon.

Kolejną suitę brytyjskiego twórcy, specjalnego gościa 8. FMF - Stephena Warbecka - z muzyką z ekranizacji obydwu części „Henryka IV” (2012, produkcja BBC) przypomnimy w piątek, 29 kwietnia.

W maju raz jeszcze powrócimy do nominowanej do prestiżowych nagród: BAFTA oraz Złote Globy ścieżki dźwiękowej Nino Roty do „Romea i Julii”. 6 maja przypomnimy suitę zaaranżowaną z najpiękniejszych tematów muzycznych filmu, m.in. słynnego tematu miłosnego.

Na zakończenie polecamy utwór, który zabrzmiał na finał pierwszej klasycznej części koncertu „Szekspir symfonicznie”. Podczas tego wykonania owacjom nie było końca. 13 maja pokażemy przepiękny chorał symfoniczny Patricka Doyle’a „Non Nobis, Domine” z filmu „Henryk V” (1989) w reżyserii Kennetha Branagha. Był to jeden z najbardziej magicznych momentów tego koncertu.

Koncertem „Szekspir symfonicznie” Festiwal Muzyki Filmowej złożył hołd kompozytorom muzyki do najsłynniejszych adaptacji Williama Szekspira, a  uświetnili go swoją obecnością Jocelyn Pook, zdobywca Oscara Stephen Warbeck, a także słynna oscarowa para Julie Taymor i Elliot Goldenthal. Koncert był prawdziwym kalejdoskopem stylów, konwencji i brzmień, które połączyło jedno: ponadczasowa twórczość Szekspira. Owacjom na stojąco tego pamiętnego wieczora nie było końca.

Zapraszamy na kanał YouTubestronę internetową i fanpage Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Śledźcie nasze profile!

Zdjęcia dla KBF, koncert „Szekspir symfonicznie” 8. FMF, fot. Wojciech Wandzel, 
www.wandzelphoto.com

Organizatorami FMF są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie to drugi najważniejszy festiwal muzyki filmowej na świecie. O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry w połączeniu z wysokiej jakości obrazem. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym, poziomem artystycznym prezentowanych dzieł oraz ze względu na obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie. FMF przyciąga współczesną elitę świata muzyki, kultury i filmu, a także miłośników gier komputerowych, kina i sztuki filmowej. FMF to także ważne spotkania branżowe, a zarazem miejsce prawykonań wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów światowego formatu. Na festiwalu gościli – zdobywcy Oscara: Hans Zimmer, Dario Marianelli, Elliot Goldenthal, Tan Dun, Howard Shore, Jan AP Kaczmarek, wybitni kompozytorzy Joe Hisaishi, Shigeru Umebayashi, Don Davis, Alberto Iglesias, Trevor Morris, Patrick Doyle, Garry SchymanMichał Lorenc, Wojciech Kilar, Reinhold Heil, Jonny Klimek, Abel Korzeniowski, Eric Serra oraz reżyserzy: Tom Tykwer, Julie Tymor, Tomas Alfredson. Więcej na: www.fmf.fm

Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 513 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: osoby pracujące na stanowiskach, wykształcone, mieszkańcy największych miast w Polsce. 53,8% słuchaczy RMF Classic ma wyższe wykształcenie, natomiast 58,8% pracuje na stanowiskach nierzadko wymagających wysokich kwalifikacji (dyrektorzy/wolne zawody, pracownicy umysłowi, właściciele firm). 61,7% słuchaczy RMF Classic mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Więcej: www.rmfclassic.pl Źródło: Radio Track Millward Brown; 04-06.2014, 07-09.2014, 10-12.2014; TG: ogół badanych; wskaźnik słuchalności: udział w czasie słuchania, zasięg dzienny, znajomość wspomagana; próba: 21057, 21096, 21079.

Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego PKO OFF CAMERA, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Krakow Film Commission, a także operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.