Smakowita nowinka po trzech wiekach. 13. Misteria Paschalia dzień 4.

2016-03-26 00:37

Michele Falco jest postacią, o której mamy jedynie szczątkowe informacje, choć zarazem w swoim czasie, na początku XVIII wieku, najwyraźniej należał do liczących się, poważanych w Neapolu kompozytorów. Jak właśnie mieliśmy okazję się przekonać – nie bez powodu. Oratorium – największy zachowany jego utwór (i jeden z ledwie kilku, które dotrwały do naszych czasów – chyba że czekają nas jeszcze kolejne odkrycia) – tworzą żywe melodie, niby proste, lecz mimo to efektowne, skoczne, wartkie rytmy i pomysły instrumentalne, w pewnych momentach wręcz wizjonersko kształtujące barwę i charakter, zawsze natomiast urzekające świeżością, lekkością, a co jakiś czas intrygujące dowcipem. Pyszna zabawa, gdyż wiemy, że cała historia skończy się dla Antoniego jak najszczęśliwiej (czyli osiągnie nagrodę w Niebie), i nie przeszkadza nam, że nawet o bólu i cierpieniach (to temat wiodący) śpiewa się tu w niemal radosny sposób.

A śpiewają, co ciekawe, wyłącznie głosy wysokie. Zaskakujący jest brak choćby jednego tenora, by o basie nie wspomnieć. Nawet Jezus jest sopranem – zresztą jedynym pośród altów, co skądinąd potwierdza barokową modę wokalną (choć wbrew tradycyjnej dyspozycji głosów). Wydawałoby się, że grozi to monotonią – i pewnie by tak było, gdyby nie uderzający autentyzm muzyki. A także jej nieoczekiwana śmiałość: tu i ówdzie pojawiała się nieoczekiwana chromatyka, dodająca muzyce pikanterii, a jednocześnie ilustrująca być może np. rozterki Antoniego – jak w arii „Tutto gioia” czy w arii a due „Porta sollievo”.

Cechy te świetnie potrafił wykorzystać Fabio Biondi. Zespół grał spontanicznie, jak zwykle efektownie, ekspresyjnie podkreślając melodykę, która otrzymywała dynamiczne wsparcie w basso continuo. Brzmienie orkiestry ubarwiło zastąpienie lutni przez harfę (jak najbardziej dopuszczalne w kategoriach historycznych), co wzmogło efekt „niebiańskości” w akompaniowanych przez nią recytatywach. Szczytem jednak była metalicznie wysyczana przez smyczki, w pianissimo na granicy słyszalności, i wyszeptana przez śpiewaczkę „Egli di notte e giorno gira” – aria, w której Pokuta opisuje podstępne knowania Węża-Szatana. Mistrzostwo!

Śpiewaczki stanowiły wyrównany zespół o pięknych, ciepłych głosach, radzący sobie bez trudu z wymaganiami partytury, choć nie celujący w popisowości: można wyobrazić sobie, że duże skoki i zmiany rejestru dla śpiewaków neapolitańskich czasów kompozytora były okazją do zabłyśnięcia wirtuozerią, podczas gdy tu po prostu były w sam raz. Jednak... nie wiemy, czy dzieło kiedykolwiek przez neapolitańczyków – lub kogokolwiek innego – zostało choć raz wykonane. Tymczasem dzięki Biondiemu i czwórce śpiewaczek (Cécile van de Sant – Antoni, Giulia Semenzato – Jezus, Lea Desandre – Anioł i Martina Belli – Pokuta) mogliśmy się nim cieszyć – i oby nie po raz ostatni!

Więcej informacji na www.misteriapaschalia.com

Organizatorami 13. festiwalu Misteria Paschalia są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Program 2 Polskiego Radia.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Misteria Paschalia to ambitne dzieła, wysmakowany i niepowtarzalny repertuar dawnego nurtu, najwięksi światowi artyści i najznakomitsze głosy. To jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej. W Krakowie goszczą uwielbiane przez festiwalową publiczność zespoły m.in. Europa Galante, Accademia Bizantina, Hésperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Les Musiciens du Louvre Grenoble i Ensemble Matheus. W ciągu dwunastu lat powstała marka, która przyciąga melomanów z całej Europy i promuje Kraków jako miasto, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne na najwyższym światowym poziomie. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz. Więcej na: www.misteriapaschalia.com

Program 2 Polskiego Radia to największa filharmonia w kraju. Dwójka transmituje i retransmituje kilkaset koncertów rocznie, wielu z nich jest współorganizatorem. Na antenie PR2 melomani znajdą relacje z krajowych i europejskich festiwali muzyki nie tylko poważnej, ale także współczesnej, jazzowej czy folkowej. Program 2 od lat utrzymuje wysoką pozycję w gronie najbardziej aktywnych uczestników Europejskiej Unii Radiowej, co najdobitniej świadczy o jakości artystycznej bieżącej oferty koncertowej. Dwójka proponuje wiele audycji poświęconych szeroko rozumianej kulturze: literaturze, sztuce, życiu teatralnemu, filmowi czy historii. Na jej antenie prezentowane są nowości wydawnicze, literacka klasyka oraz słuchowiska w gwiazdorskich interpretacjach. Więcej na: dwojka.polskieradio.pl

Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego PKO OFF CAMERA, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Krakow Film Commission, a także operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.