Bezcenny Wielki Tydzień. Siedem dni i siedem koncertów podczas Misteria Paschalia

2016-04-01 00:05

Siedem dni i siedem koncertów - bilans zdaje się prosty. Można policzyć dzieła, zespoły, miejsca, w których celebrowano tegoroczną odsłonę festiwalu Misteria Paschalia. Ale przecież nie o liczby tu chodzi. Kraków po raz kolejny stał się światową stolicą muzyki dawnej. 13 edycja jednego z najbardziej rozpoznawalnych festiwali muzyki dawnej w Europie przechodzi do historii, zostawiając słuchaczy z nadzieją na kolejną ucztę już za rok. 

Efektem festiawlu nie jest wyłacznie siedem wieczorów spędzonych z wokano-instrumentalną muzyką dawną, związaną tematycznie z okresem Wielkiej Nocy. Jest jescze wartość dodana. Po pierwsze - poszczególne pozycje repertuaru. Odkrycia. Jak ożywcze "Oratorio di SantAntonio" neapolitańczyka Michele Falco. jak można - przynajmniej dla niektórych - chęć sięgnięcia po cierpko-kapryśną muzykę Gesualda czy któreś z licznych, często dramatycznych wykonań "Membra Jesu Nostri" Buxetehudego. 

Wartością dodaną jest też za każdym razem szersze i głębsze zrozumienie europejskiej duchowości, z której wyrasta związana z Wielkanocą muzyka, wypełniająca co roku festiwal. Mamy wprawdzie powtarzające się wątki, jak włoskie oratoria z XVII i XVIII wieku lub – rzadziej – wielkie oratoria Handla, ale już protestancki mistycyzm z dzieła Buxtehudego albo spojrzenie na przeznaczone dla liturgicznego teatru kompozycje Haydna nie są podobnie oczywiste.

Czy w jakiś nowy sposób muzyka mówi nam o samej Wielkanocy? Utwory powstawały w różnym czasie i dla różnych ludzi – z pewnością więc niosą odmienne treści. Zadaniem słuchaczy jest je rozszyfrowywać. Mogliśmy się zastanawiać przez cały tydzień – ale tydzień na takie refleksje, to nie dość. Mamy więc czas do przyszłego roku, kiedy czekać nas będzie kolejny zestaw muzyczno-religijnych tematów.

Jest też jeszcze jedna wartość, o której może zwłaszcza dziś nie wolno zapominać. Wartość zaskoczeń. Bezcennych. Kształtujących nas jako ludzi żyjących w kulturze. Może nie każdy koncert spełnił oczekiwania wszystkich słuchaczy. Ale otwarcie się na nowe, to przede wszystkim wielki zysk – z obcowania z dziełem, które okazało się wartościowe. Przyznanie, że coś nas zaskoczyło, może prowadzić do zmiany naszych przekonań czy nawet przełamania utrwalonego stereotypu i rezygnacji z nieustającego posiadania racji, z własnych „słusznych poglądów na wszystko”. Warto od czasu do czasu spojrzeć na „stare” prawdy „nowymi” oczami.

Oznacza to, że zgodziliśmy się wejść z dziełem w dialog. Wypowiedziało ono swoją kwestię, a my, jako odbiorcy nie odrzuciliśmy jej z miejsca, lecz odpowiedzieliśmy swoją uwagą. Rosło zrozumienie. Nie musieliśmy się zgodzić w pełni, ale odkryliśmy inny niż własny punkt widzenia – nawet jeśli go nie podzielamy, to jednak poszerzyło to naszą wrażliwość, a może wręcz ogląd świata. Sprawa trudna, ale warta doświadczenia. Sztuka, także muzyka, jest bezcenna, bo kontakt z nią właśnie na dialogu się opiera, do dialogu zmusza. I to w ten sposób dzięki niej stajemy się bardziej wielowymiarowymi postaciami. Bardziej ludźmi.

Na kolejną edycję festiwalu, już 14., zapraszamy za rok. Inauguracja zaplanowana jest na 9 kwietnia 2017 roku. Czekamy niecierpliwie.

Do zobaczenia!

Organizatorami 13. festiwalu Misteria Paschalia są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Program 2 Polskiego Radia.

Więcej informacji na www.misteriapaschalia.com 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Misteria Paschalia to ambitne dzieła, wysmakowany i niepowtarzalny repertuar dawnego nurtu, najwięksi światowi artyści i najznakomitsze głosy. To jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej. W Krakowie goszczą uwielbiane przez festiwalową publiczność zespoły m.in. Europa Galante, Accademia Bizantina, Hésperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Les Musiciens du Louvre Grenoble i Ensemble Matheus. W ciągu dwunastu lat powstała marka, która przyciąga melomanów z całej Europy i promuje Kraków jako miasto, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne na najwyższym światowym poziomie. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.

Więcej na: www.misteriapaschalia.com

Program 2 Polskiego Radia to największa filharmonia w kraju. Dwójka transmituje i retransmituje kilkaset koncertów rocznie, wielu z nich jest współorganizatorem. Na antenie PR2 melomani znajdą relacje z krajowych i europejskich festiwali muzyki nie tylko poważnej, ale także współczesnej, jazzowej czy folkowej. Program 2 od lat utrzymuje wysoką pozycję w gronie najbardziej aktywnych uczestników Europejskiej Unii Radiowej, co najdobitniej świadczy o jakości artystycznej bieżącej oferty koncertowej. Dwójka proponuje wiele audycji poświęconych szeroko rozumianej kulturze: literaturze, sztuce, życiu teatralnemu, filmowi czy historii. Na jej antenie prezentowane są nowości wydawnicze, literacka klasyka oraz słuchowiska w gwiazdorskich interpretacjach. Więcej na: dwojka.polskieradio.pl

Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego PKO OFF CAMERA, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Krakow Film Commission, a także operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.