Sacrum Profanum 2016 - alchemia muzyki współczesnej (program festiwalu)

2016-06-16 10:55

Pewien krakowski festiwal można określić jednym słowem – alchemia. W fizycznym świecie symbol wiedzy niemożliwej, w świecie myślowym rozkład i synteza, niezliczona liczba kombinacji zmierzających ku mistycznej przemianie. Nowe Sacrum Profanum to wielowątkowa kompozycja XX-wiecznej muzyki nurtu akademickiego, szalonej awangardy i indie classical. Estetyczna i intelektualna przygoda najwyższej próby potrwa od 1 do 8 października.

Sacrum Profanum nie przestaje zaskakiwać. Mieszanka pozornie skrajnych wątków muzycznych łączy się tutaj w jedną, spójną substancję” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. „Festiwal nieustannie ewoluuje. 14. edycja to nie tylko cykl intrygujących koncertów, ale także szereg wydarzeń towarzyszących – panele dyskusyjne, wystawy i spotkania z artystami. Wszystko to pod jednym szyldem – Sacrum Profanum 2016, który na 8 dni zmieni Kraków” – dodaje Helbin.

Osiem dni, dziewięć koncertów, w tym dwie opery, i niezmierzona różnorodność muzyki współczesnej – oto nowe oblicze Sacrum Profanum. Zacznijmy od tego, bez czego festiwal nie mógłby istnieć – muzyki XX-wiecznej. Po pierwsze i drugie, Karlheinz Stockausen i Luciano Berio. Pierwszy z nich tworzył rzeczy przesuwające granice poznania, taką też rolę pełni Für kommende Zeiten z 1970 roku, który powstaje w toku wspólnych spotkań i przygotowań muzyków. Tymczasem drugiego z kompozytorów, Berio, usłyszymy dwukrotnie: obok Stockhausena, na zamknięcie festiwalu (8.10.) zabrzmi Laborintus II, synteza sztuk zamknięta w muzyce. Ictus Ensemble wykona partie instrumentalne, zaś Mike Patton wokalne. Wybitne resumé tegorocznego, wielowątkowego Sacrum Profanum.

Inne oblicze Berio poznamy 2 października. Jego dwa utwory w wykonaniu ansamblu musikFabrik – subtelna instrumentacja przedarta surowym głosem (Naturale) i rysowana dźwiękiem abstrakcyjna, harmonijna grafika (Points on the Curve to Find) zestawione będą z kompozycjami Marcina Stańczyka, utytułowanego kompozytora młodego pokolenia – zamówieniem festiwalu oraz utworem Blind Walk, którego publiczność wysłucha z opaskami na oczach.

Po trzecie wreszcie, bo bez niego wiek XX nie byłby pełny, zmarły w styczniu Pierre Boulez, któremu należny hołd odda 3 października Ensemble InterContemporain w utworze samego mistrza zatytułowanym Sur incises. Ta intensywna kompozycja opowiada o istocie muzyki – brzmieniach, harmoniach i przestrzeni.

Elementem, który sięga głęboko w przeszłość jest opera, na Sacrum Profanum w dwóch odsłonach – dźwiękonaśladowczej, skierowanej do dzieci do trzeciego roku życia Korall Koral (trzy spektakle w sobotę, 8 października) oraz w Folie à Deux autorstwa Emily Hall do libretta Sjóna z udziałem doskonale znanej krakowskiej publiczności Miry Calix (6.10.).

Drugim nurtem Sacrum Profanum będzie awangarda, bawiąca się tradycyjnym pojmowaniem muzyki. Otworzy go pierwsza część koncertu 3 października – przed Sur incises Ensemble InterContemporain wykona dzieła dwóch wybitnych artystek – Mai Ratkje oraz Agaty Zubel. Concerto for Voice (moods IIIb) spaja odarty z czytelnej artykulacji głos Norweżki z hałaśliwie rozpisaną partią instrumentów. Natomiast w czysto instrumentalnej, napisanej dla założonego przez Bouleza zespołu kompozycji Double Battery Agaty Zubel toczy się nieustanny spór między nachalnym chrobotem orkiestry, a szalonymi klarnetami basowymi.

Tymczasem koncert 4 października będzie rytuałem, który poprowadzi berlińska formacja zeitkratzer, opartym o kompozycje mistrzów i uczniów – Witolda Szalonka, Reinholda Friedla, Zbigniewa Karkowskiego i Kaspera T. Toeplitza. Toeplitz skomponuje utwór na specjalne zamówienie festiwalu.

Jest także coś spoza stricte muzycznego idiomu – Rondo znaczy koło, wystawa, przygotowana wspólnie z Galerią Bunkier Sztuki, prezentująca twórczość Anny Zaradny, kompozytorki i artystki sztuk wizualnych. Koło jako doskonałość i absolut, repetycja, cykliczność, zamknięcie – wieloznaczność tego pojęcia i jego wszechobecność, także w sferze kompozytorskiej, pomiędzy 17 września i 10 grudnia 2016 roku otwierać będą w Bunkrze Sztuki nowy rozdział artystycznej interdyscyplinarności.

Doszliśmy do indie classical, nurtu w muzyce krzyżującego akademickość i alternatywę. Otwierający tegoroczny festiwal Sacrum Profanum koncert 1 października to hołd dla niezależności i inspiracji. Bedroom Community vs. Bedroom Community. Najwięksi muzycy z islandzkiego kolektywu wykonają największe dzieła związanych z grupą kompozytorów. Nie zabraknie także polskiego akcentu – na scenie obok Nico Muhly’ego, Nadii Siroty, Daníela Bjarnasona czy Valgeira Sigurðssona ujrzymy także Spółdzielnię Muzyczną i Barbarę Kingę Majewską.

Utalentowaną sopranistkę-eksperymentatorkę usłyszymy także 5.10. podczas monumentalnego zamysłem i skromnego składem koncertu poświęconego Johnowi Zornowi. To będzie niewątpliwie jeden z najjaśniejszych punktów festiwalu – kameralne utwory Zorna z lat 1991-2013 wykonają uznany Arditti Quartet i wybitny pianista Stephen Drury. To pierwsze z cyklu wydarzeń z twórczością spiritus movens nowojorskiej awangardy.

7 października wielki Mike Patton po raz pierwszy. Przed koncertem zamknięcia da najwyższej klasy próbkę swych wokalnych możliwości. Wraz ze skrzypkiem i kompozytorem Eyvindem Kangiem oraz orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentują materiał z albumu Virginal Co-Ordinates, czyli fuzję muzyki improwizowanej ujętej w organizujące ramy klasyki.

To nie wszystkie wydarzenia tworzące substancję Sacrum Profanum 2016. Już niedługo informacje o kolejnych punktach programu.

Sacrum Profanum 01-08.10.2016

01.10 sobota

20:00 Whale Watching

Paul Corley – Tristan da Cunha

Jodie Landau – As I Wait For The Lion

Valgeir Sigurðsson – Lungs, for Merrilee

Nico Muhly – Quiet Music

Daníel Bjarnason – Sleep Variations

Valgeir Sigurðsson – For Love of Her [ m t r c l s ]

Nico Muhly – Drones and Viola da Gamba

***

Daníel Bjarnason – Bow to String III. Air to Breath

Jodie Landau – Stay Going Nowhere

Daníel Bjarnason – Night Music

Daníel Bjarnason – Bow to String I. "Sorrow conquers happiness”

Valgeir Sigurðsson – The Crumbling

Valgeir Sigurðsson – Big Reveal

Jodie Landau – A Ballad - For You Dear

Nico Muhly – Mothertoungue

Valgeir Sigurðsson - elektronika

Nico Muhly - fortepian

Nadia Sirota - altówka

Jodie Landau - głos, perkusjonalia

Daníel Bjarnason - fortepian

Sæunn Þorsteinsdóttir - wiolonczela

Liam Byrne - viola da gamba

Barbara Kinga Majewska - głos

Spółdzielnia Muzyczna:

Paulina Woś - skrzypce I

Barbara Mglej - skrzypce II

Gabriela Biel - altówka

Jakub Gucik - wiolonczela

Duszan Korczakowski - kontrabas

Mateusz Kras - klarnet

Goście Spółdzielni

Zofia Dowgiałło - harfa

Kacper Sokołowski - obój

Bartłomiej Witek - puzon

ICE KRAKÓW S1

https://jodielandauandwildup.bandcamp.com/track/a-ballad-for-you-dear

02.10 niedziela

20:00 Acousmatic

Marcin Stańczyk – Blind Walk (2015) / some drops… (zamówienie Sacrum Profanum, 2016)

Luciano Berio – Naturale (su melodie siciliane) (1985) / Points of the Curve to Find (1974)

Marco Blaauw – trąbka

musikFabrik

ICE KRAKÓW S2

https://soundcloud.com/marcinstanczyk/blind-walk2014-2015-stereo-excerpt

03.10 poniedziałek

20:00 Éclats / Hommage à Pierre Boulez

Maja Ratkje – Concerto for Voice (moods IIIb) (2014)

Agata Zubel – Double Battery (2016)

***

Hommage à Pierre Boulez – sur Incises (1998)

Maja S.K. Ratkje – głos

Ensemble InterContemporain

ICE KRAKÓW S2

 

04.10 wtorek

20:00 Bruit

Witold Szalonek – Improvisations sonoristiques (1968)

Reinhold Friedl – Xenakis Alive I (2004)

***

Zbigniew Karkowski – Monochromy (2002)

Kasper T. Toeplitz – zamówienie (2016)

Kasper T. Toeplitz – bas, laptop

zeitkratzer

Małopolski Ogród Sztuki

http://www.musicagenera.net/record_mgv5.html

05.10 środa

20:00 Zorn in a chamber

Stephen Drury – fortepian

Barbara Kinga Majewska – sopran

Arditti Quartet

ICE KRAKÓW S2

 

06.10 czwartek

20:00 Folie à Deux

Emily Hall, Sjón, Frederic Wake-Walker – Folie à Deux (opera, 2015)

Emily Hall – harfa elektromagnetyczna

Ruth Wall – harfa

Sofia Jernberg – głos

Andrew Dickinson – głos

Mira Calix – elektronika

Małopolski Ogród Sztuki

https://emilyhall.bandcamp.com/releases

07.10 piątek

20:00 Virginal Co Ordinates

Eyvind Kang – Virginal Co Ordinates (2004)

Eyvind Kang – skrzypce

Mike Patton – głos

Sinfonietta Cracovia

ICE KRAKÓW S1

 

08.10 sobota

10:00, 12:00, 14:00 Korall Koral

Maja S.K. Ratkje, Hanne Dieserud, Christina Lindgren – Korall Koral (opera dla dzieci do lat 3, 2009)

Hanne Dieserud

Hanna Gjermundrød

Małopolski Ogród Sztuki

 

20:00 Labirynt

Karlheinz Stockhausen – Für kommende Zeiten (1970)

***

Luciano Berio, Edoardo Sanguineti – Laborintus II (1965)

Mike Patton – głos

Jérôme Noetinger – taśma

Georges-Elie Octors – dyrygent

Chór Polskiego Radia

Ictus Ensemble

ICE KRAKÓW S1

 

Wystawy

17.09-10.12 Rondo znaczy koło

Anna Zaradny

Anna Lebensztajn – kuratorka

Renata Zawartka – koordynacja

Wernisaż: 16.09

Współorganizator: Bunkier Sztuki

 

WIĘCEJ WKRÓTCE 



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.