Pasja cierpienia poezją oddana. Relacja z 4 dnia Festiwalu Misteria Paschalia

2017-04-16 17:36

W Wielki Czwartek, na rozpoczęcie Triduum Paschalnego, w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmiało szczególne dla protestanckiej duchowości monumentalne dzieło Brockes-Passion. W całości wierszowany tekst Pasji z 1716 roku autorstwa poety Bartholda Heinricha Brockesa opracowywali najwięksi kompozytorzy niemieccy XVII stulecia tacy jak Georg Frideric Handel, Georg Philipp Telemann, nieco zapomniany dziś Reinhard Keiser, Christoph Graupner oraz Johann Mattheson. Warto dodać, że tekstem interesował się także sam Johann Sebastian Bach.

Pasticcio czerpiące ze wspomnianych opracowań muzycznych było dziełem najprawdopodobniej samego Telemanna, stąd to jego nazwisko podaje się jako kompozytora skompilowanej Pasji Brockesa. Debiutujący na Festiwalu Raphaël Pichon zaprezentował ze swoim pełnym energii Ensemble Pygmalion swoją wersję pasticcia Brockesa. Swoisty szkielet, który stanowiła Pasja Telemanna, Pichon obudował wybranymi ariami, chórami i fragmentami z opracowań Handla, Keisera, Graupnera i Matthesona, tworząc w ten sposób rodzaj muzyczno-poetyckiej mozaiki i eksponując jej aspekt teatralny. Tę niewątpliwie obecną w dziele teatralność i witalność doskonale oddali wspaniali soliści: tenor Robin Trischler (Ewangelista), baryton Marcus Farnsworth (Jezus), sopranistki Joanne Lunn i Robin Johannsen, mezzosopranistka Marie-Claude Chappuis oraz tenor Kenneth Tarver (m. in. Piłat). W Pasji nie zabrakło zarówno pięknych chóralnych chorałów i fug, koncertujących arii z udziałem m.in. fletów, obojów czy rogów, a także dynamicznych recytatywów accompagnato. Jednym z piękniejszych fragmentów tego pełnego dramaturgicznych i muzycznych zwrotów dzieła była aria sopranowa z trąbką, która zabrzmiała tuż po śmierci Chrystusa, jako dopełnienie słynnych słów „Es ist vollbracht”.

Tuż po Brockes-Passion, na zakończenie trzydniowego cyklu Tenebrae, w bazylice Bożego Ciała publiczność mogła kontemplować po raz ostatni muzykę Ciemnych jutrzni (Leçons de Ténèbres) autorstwa najznakomitszych francuskich mistrzów doby baroku. Słuchać mogliśmy znanego już z cyklu Tenebrae żeńskiego tercetu Ensemble Athenaïs oraz debiutującego w Polsce trzyosobowego Ensemble Centaurus, którym od klawesynu i pozytywu kierował Philippe Grisvard. Solistką była sopranistka o cudownie aksamitnej barwie — Claire Lefilliâtre. Tradycyjnie w półmroku, przy świetle świec wysłuchaliśmy medytacyjnych lekcji do tekstów zaczerpniętych z Lamentacji Jeremiasza, które w dawnej Francji wykonywano w Wielkim Tygodniu podczas nocnych muzycznych czuwań. Były to Première leçon de ténèbres du vendredy Saint autorstwa Marc-Antoine’a Charpentiera (lekcja pierwsza), zaśpiewana a capella przez Ensemble Athenaïs Deuxième leçon de ténèbres du vendredy Saint Guillaume-Gabriela Niversa (lekcja druga) oraz wykonana przez Lefilliâtre i zespół instrumentalny Troisième leçon du Vendredy saint (lekcja trzecia) Michela Richarda de Lalande’a. Ensemble Centaurus zaprezentowało również piękne Plainte na violę da gamba i basso continuo Marin Marais. Tak jak w dniach poprzednich, Ciemne jutrznie zakończyło w mistycznej aurze wykonanie psalmu pokutnego Miserere mei Deus Sebastiena de Brossarda.

Przedstawiamy filmowe podsumowanie trzeciego dnia Festiwalu Misteria Paschalia

14. edycja Festiwalu Misteria Paschalia potrwa do 17 kwietnia 2017 roku. Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współorganizatorem jest Program 2 Polskiego Radia. Medialnym partnerem strategicznym Festiwalu jest francuska telewizja Mezzo

Festiwal Misteria Paschalia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Zasłużył na to miano konsekwentnie budowanym wizerunkiem, spójną ideą oraz wysmakowanym programem. Prezentuje niepowtarzalny repertuar, w tym przedsięwzięcia nowe lub przygotowane specjalnie na festiwal. Formuła opiera się na prezentacji starannie wyselekcjonowanej muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej. W ciągu trzynastu lat powstała marka, która przyciąga melomanów z całego kraju i jednocześnie promuje Kraków jako miasto, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne na najwyższym światowym poziomie. W tym roku festiwal rozpocznie się 10 kwietnia i potrwa tydzień (do 17 kwietnia). Więcej o Festiwalu: www.misteriapaschalia.com

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Misteria Paschalia ze wsparciem finansowym Instytutów Francuskich

Kraków – Światowe Miasto Festiwali 2016



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.