Muzyczny wizerunek majestatu. Relacja z 7 dnia Festiwalu Misteria Paschalia

2017-04-17 14:07

W Niedzielę Wielkanocną zapełnioną Salę Audytoryjną Centrum Kongresowego ICE Kraków wypełniły dźwięki pełne blasku. Wszystko za sprawą dostojnej muzyki autorstwa Michela-Richarda de Lalande’a, ulubieńca Ludwika XIV, który większość życia poświęcił pisaniu utworów dla Kaplicy Królewskiej – był z nią związany przez ponad 40 lat. Do historii przeszedł dzięki blisko osiemdziesięciu wielkim wokalnym i wokalno-instrumentalnym motetom, zwanym grands motets, które komponował na potrzeby codziennych mszy odprawianych dla władcy Francji. Premierowy program złożony z czterech takich łacińskich wielkich motetów podczas światowej premiery zaprezentowali w Krakowie charyzmatyczny Vincent Dumestre ze swoim Le Poème Harmonique, chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów: czeska sopranistka Dagmar Šašková, belgijska sopranistka Sophie Junker, brytyjski kontratenor Sean Clayton oraz dwóch Francuzów: tenor Matthias Vidal i baryton Benoît Arnould.

Wieczór otworzył motet Deitatis majestatem, w którym wielkie partie chóralne przeplatały się z trzy lub czterogłosowymi ansamblami i krótkimi wstawkami instrumentalnymi. W podobnym tonie utrzymany był Ecce nunc benedicite, będący muzycznym opracowaniem Psalmu 133, czyli ostatniego z psalmów królewskich zwanych „psalmami stopni”, recytowanych w Jerozolimie podczas uroczystych świąt. W tym wewnętrznie skontrastowanym, teatralnym wręcz utworze Lalande’owi udało się doskonale oddać uroczysty i odświętny nastrój. Zgoła inny charakter miał wykonany a cappella Magnificat, śpiewany na sposób responsorialny z udziałem chóru Capelli Cracoviensis i tenora Mathiasa Vidala. Tu z kolei przebijała się głębia przekazu, oddana z ekspresją przez śpiewaków.

Zwieńczeniem motetowych prezentacji było Te Deum laudamus, dzieło niezwykle istotne dla francuskiej tradycji, będące ucieleśnieniem wizerunku majestatu. Za panowania Króla Słońce ten hymn pochwalny zajął ważne miejsce w dworskim protokole. Co ciekawe, Te Deum autorstwa Lalande’a rozbrzmiewało w tamtym czasie we Francji podczas najważniejszych uroczystości o wiele częściej niż Te Deum Jeana-Baptiste’a Lully’ego czy Marca-Antoine’a Charpentiera. Nic dziwnego, ponieważ to kompozycja, która swym niewątpliwym blaskiem, teatralnością, tanecznością i zwiewnością potrafi wprawić w największy zachwyt, a nawet euforię.

Tak było podczas wykonania w Krakowie, za sprawą nie tylko doskonałych solistów i perfekcyjnie brzmiącego chóru, ale i wspaniale brzmiącej, rozbudowanej sekcji instrumentów dętych, z udziałem iście królewskich kotłów. Po ekstatycznym finale do słów In te, Domine, speravi rozległy się równie ekstatyczne owacje na stojąco. Mimo bisu, publiczność nie miała zamiaru wypuszczać artystów z sali Centrum Kongresowego. Wzruszony dyrektor-rezydent Festiwalu Vincent Dumestre podziękował melomanom i organizatorom za cały miniony tydzień spędzony w Krakowie. Ale na słownych podziękowaniach się nie skończyło, bowiem artyści przygotowali nietypową niespodziankę - dziękując za gorące przyjęcie zaśpiewali stworzony na tę okazję stylizowany wielogłosowy kanon, którego słowa oddały idealnie nastroje obecne zarówno wśród muzyków, jak i na widowni: „Z głębi serca miastu Kraków i muzyce dziękujemy”. Une vraie majesté!

Przedstawiamy filmowe podsumowanie szóstego dnia Festiwalu Misteria Paschalia

Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe Współorganizatorem jest Program 2 Polskiego Radia. Medialnym partnerem strategicznym Festiwalu jest francuska telewizja Mezzo

Festiwal Misteria Paschalia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Zasłużył na to miano konsekwentnie budowanym wizerunkiem, spójną ideą oraz wysmakowanym programem. Prezentuje niepowtarzalny repertuar, w tym przedsięwzięcia nowe lub przygotowane specjalnie na festiwal. Formuła opiera się na prezentacji starannie wyselekcjonowanej muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej. W ciągu trzynastu lat powstała marka, która przyciąga melomanów z całego kraju i jednocześnie promuje Kraków jako miasto, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne na najwyższym światowym poziomie. 14. Festiwal Misteria Paschalia rozpoczął się 10 kwietnia, a zakończy już dzisiaj w Poniedziałek Wielkanocny (17 kwietnia). Więcej o Festiwalu: www.misteriapaschalia.com

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Misteria Paschalia ze wsparciem finansowym Instytutów Francuskich

Kraków – Światowe Miasto Festiwali 2016



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.