Zauważalność i czytelność. Plakaty Wojciecha Kołka w Red Gallery Cafe

2017-07-13 07:37

Plakaty. Wystawa prezentuje plakaty promocyjne, fragment dorobku jednego autora. Każdy projekt powstał na indywidualne zamówienie, został wydrukowany techniką offsetu w nakładzie powyżej 500 sztuk oraz rozklejony był na słupach i tablicach ogłoszeniowych. Zauważalność i czytelność plakatu muszą być bardzo wysokie ze względu na specyfikę przestrzeni miejskiej, ograniczoną ilość docierających do przechodnia bodźców spowodowaną szumem informacji. Pomysł, kompozycja, kolorystyka oraz cała struktura plakatu powstają z myślą o funkcjonowaniu w środowisku miejskiej ulicy. 

Autor nie korzysta z najprostszych metod przykucia uwagi, ale szuka wyrafinowanych sposobów, aby dotrzeć z przekazem do (często mimowolnego) widza. Zależy mu, by plakat tworzył osobny byt i nie łączył się z innymi w jednolitą, chaotyczną masę zdjęć, tekstów i logotypów. Dlatego wykorzystuje kontrastowy kolor tła - czasem zmiana następuje w ostatniej chwili, na podstawie oceny aktualnie wiszących plakatów. Stosuje pole ochronne, by plakat klejony serią nie był sam dla siebie konkurencją. Wypowiada się za pomocą symboli, porzuca ilustracyjność i przegadanie na korzyść obrazu w formie znaku, co wiąże się z koniecznością ograniczenia treści. Zachowuje mocną hierarchię wewnątrz kompozycji, zarówno w warstwie graficznej, jak i w tekstowej, a także pomiędzy nimi. Jego plakaty mówią przede wszystkim obrazem, który jest językiem międzynarodowym, a warstwa tekstowa jest jedynie dookreśleniem głównego motywu. Przy czym nie korzysta z gotowych fontów i zdjęć. Wszystkie elementy obrazu i każda litera z osobna są przez niego zaprojektowane w charakterze odpowiadającym danemu wydarzeniu. Oprócz narzędzi formalnych, autor podkreśla treść przekazu, stosując metaforę, skrót myślowy, wielowarstwowość, komentarz autorski, żart. 

Cel jest prosty: plakat musi być zauważalny z dużego dystansu i musi przykuwać uwagę w ułamku sekundy, a jego treść powinna być czytelna lub choćby intrygująca. W drugiej kolejności autor myśli również o plakacie jako samoistnym dziele możliwym do ekspozycji na neutralnym tle „białej ściany", bez konkurencji innych reklam. Jednak traktuje to jako wartość dodatkową, bo środowiskiem plakatu jest przede wszystkim ulica.

Wojciech Kołek - Plakacista. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, którą ukończył dyplomem w Pracowni Plakatu prof. Piotra Kunce w 2002 roku. Stale bierze udział w festiwalach, wystawach i konkursach plakatu w Warszawie, Krakowie, Brnie, Hangzhou, Meksyku...  Jego prace można znaleźć w zbiorach: Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Biblioteki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Cracow Poster Gallery - Dydo Poster Collection, Rene Wanner Collection i innych. W latach 2005-2015 członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Uczestnik międzynarodowego projektu „Radar", koordynowanego w ramach funduszy Komisji Europejskiej Kultura 2000 przez Międzynarodowy Uniwersytet Wenecki. Wystawiał na 50 Biennale w Wenecji. Projektuje i realizuje plakaty, znaki, opakowania i instalacje. Podróżnik, miłośnik natury. Od lat związany z Polskim Towarzystwem Przyrodników, dla którego przygotowuje grafiki towarzyszące wydarzeniom naukowym.

Wykładowca Instytutu Sztuki PWSZ w Tarnowie.

 

Centrum Sztuki Mościce

Wojciech Kołek

PLAKATY
prezentuje w Red Gallery Cafe plakaty
technika: grafika komputerowa

Czas ekspozycji:  07.07 - 6.08.2017 r. 



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.