Włoska inauguracja Festiwalu Misteria Paschalia

2019-04-18 10:06

Polską premierą La Passione secondo Giovanni Gaetana Veneziana – neapolitańskiego kompozytora środkowego baroku – rozpoczęła się w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej 16. edycja Festiwalu Misteria Paschalia (15-22 IV). Nie bez kozery: tym razem to właśnie muzyka włoska stanowi główny festiwalowy temat, w którego pierwsze tajniki wprowadził nas tegoroczny dyrektor rezydent Antonio Florio. To wybitna postać świata wykonawstwa historycznego: wraz z założonym przez siebie zespołem Cappella Neapolitana (do 2016 r. Cappella della Pietà de’ Turchini) eksploruje on barokową muzykę południowych Włoch, dokonując przy tym nierzadko przełomowych odkryć muzykologicznych. Jednym z nich jest właśnie powstała pod koniec XVII w. Pasja Veneziana, stanowiąca – obok dzieła Alessandra Scarlattiego opartego na tym samym ewangelicznym tekście – jeden z nielicznych przykładów pasji epoki przedbachowskiej. Usłyszeliśmy ją w mistrzowskim, niezwykle stylowym wykonaniu wspomnianej grupy Cappella Neapolitana (smyczki, teorba, klawesyn, organy), Chóru Polskiego Radia (Aleksandra Krzywdzińska, Magdalena Pikuła, Andrzej Zawisza oraz Marek Kaczmarczyk jako św. Piotr) oraz solistów: tenora Luki Cervoniego (Jezus), basa Marka Bussiego (Piłat) oraz prowadzącej narrację utworu, obdarzonej mocnym, szlachetnym altem Dalmy Krajnyak (Ewangelista). Artyści sugestywnie podkreślili muzyczną retorykę dzieła – choćby motyw opadający w scenie zaparcia się św. Piotra czy dysonanse (w intencji w zasadzie fałsze) przy wspomnieniu prześmiewczego podpisu Ukrzyżowanego: Jezus Nazarejczyk, Król Żydowski.

Obok głównego festiwalowego nurtu Vanitá organizatorzy zaplanowali też cykl koncertów wieczornych w nurcie Sensibilitá. Pierwszym z nich był wczorajszy O dolce amor Yesù w kościele Świętego Krzyża, podczas którego uznany w świecie zespół Micrologus, specjalizujący się w muzyce od XII do XV w., zaprezentował średniowieczne laudy (część I: Pokuta i modlitwa, część II: Męka, część III: Zmartwychwstanie). Charakterystyczne brzmienie tego jakże emocjonalnego i sugestywnego występu zawdzięczamy oryginalnemu instrumentarium, w którego skład weszły: trąby naturalne, piffero, flauto doppio, cornamusa, cennamella, harfa, viola, lutnia i instrumenty perkusyjne. Nie bez znaczenia dla uzyskania pożądanego klimatu były z pewnością prowadzone przez zespół studia nad tłem historycznym. Mocny, żywiołowy śpiew (Patrizia Bovi, Simone Sorini, Enea Sorini i Guglielmo Buonsanti), elementy choreografii i scenografii, emocjonalna dosadność tekstów – to elementy, które złożyły się na ten niewątpliwie godny zapamiętania wieczór.

A już dziś zapraszamy na program z ariami i uwerturami do libretta Pasja Chrystusowa Metastasia w wykonaniu kontralcistki Sonii Priny i {oh!} Orkiestry Historycznej pod wodzą Martyny Pastuszki (kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, godz. 19.00), później zaś na Alfabeto falso w interpretacji zespołu I Bassifondi oraz teorbisty Simona Vallerotondy (kościół Świętego Krzyża, godz. 22.00).

fot. Edyta Dufaj dla KBF

Festiwal Misteria 2019

15-22 kwietnia

Kraków

Więcej na: misteriapaschalia.com



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.