Kobieta w klatce: mroczny thriller Jussiego Adlera-Olsena przeniesiony na ekrany kin

2013-12-08 23:58

Mroczny thriller „Kobieta w klatce”, to ekranizacja światowego bestsellera autorstwa Jussiego Adlera-Olsena, duńskiego pisarza mającego na koncie wszystkie najważniejsze nagrody literackie Skandynawii, w tym prestiżowy Szklany Klucz - wyróżnienie, które w minionych latach zdobywali najwięksi mistrzowie skandynawskiego kryminału - Henning Mankell, Stieg Larsson i Jø Nesbo. Autorem scenariusza filmu jest Nikolaj Arcel, nominowany do nagrody BAFTA scenarzysta głośnego „Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”.

W rolach głównych znany z „Aniołów i demonów” oraz „Jabłek Adama” Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares – gwiazda nominowanego do Oscara „Wroga numer jeden” oraz Sonia Richter pamiętana z serialu „The Killing”, czy filmu „Kobieta, która pragnęła mężczyzny”, gdzie partnerowała na ekranie Marcinowi Dorocińskiemu.

Seria kryminalna Jussiego Adlera-Olsena została w sumie wydana w 35 krajach i sprzedana w ponad 8-milionowym nakładzie. W 2012 roku „Kobieta w klatce” znalazła się na prestiżowej liście bestsellerów The New York Timesa.

Kobieta w klatce” w weekend otwarcia zgromadziła rekordową dla duńskiej produkcji w 2013 roku widownię 175 000 ludzi. Przez ponad dziesięć lat tylko jeden film wyprodukowany w Danii zgromadził większą ilość widzów. Ten wynik porównywany jest do ekranizacji pierwszej z książek Stiega Larssona pt.: „Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”. Obecnie „Kobieta w klatce”, z wynikiem przekraczającym pół miliona widzów, jest najchętniej oglądanym filmem w Danii w 2013 roku.

STRESZCZENIE

W tajemniczych okolicznościach, z pokładu promu, znika piękna parlamentarzystka - Merete Lynggaard (Sonja Richter - serial „The Killing”). Zakrojone na szeroką skalę śledztwo nie przynosi rezultatów. Pięć lat później duński parlament podejmuje decyzję o utworzeniu Departamentu Q, specjalnej jednostki badającej niewyjaśnione zbrodnie. Na jej czele staje detektyw Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas - „Anioły i demony”). Jego błyskotliwą karierę w wydziale zabójstw przekreśliły wydarzenia, w wyniku których śmierć poniosło dwóch policjantów. Mørck, wspierany przez nowego partnera Assada (Fares Fares, znany z oscarowego „Wroga numer jeden”), rzuca się w wir pracy. Kierowany przeczuciem, prześwietla sprawę Lynggaard i odkrywa, że zniknięcie kobiety nie było przypadkowe. Rezultaty śledztwa zaskoczą wszystkich…

GŁOSY PRASY

Arcydzieło!”

Nosferatu

Wbija w fotel”

Screen Daily

Trzyma w napięciu jak DZIEWCZYNA Z TATUAŻEM

Jyllands-Posten

Niezwykle efektowny i olśniewający wizualnie”

The Hollywood Reporter

KOBIETA W KLATCE jest świetną adaptacją książkowego bestsellera”

DR P4

Trzymający w napięciu, świetnie zagrany, genialnie wciągający thriller”

Information

EKSPLIKACJA REŻYSERSKA

To opowieść o mrocznej stronie życia, o tym co dzieje się, gdy nie potrafisz zapomnieć o przeszłości i zaczyna cię ona pożerać od środka. Pozornie to rzecz o zaginionej pięć lat wcześniej kobiecie oraz o mężczyźnie, który stara się dowiedzieć co się stało. Pod powierzchnią to jednak historia o tym, jak ludzie radzą sobie z wszystkimi okropieństwami życia, o tym czy potrafią iść dalej? Czy rezygnują? To thriller, który pyta o to, co to znaczy być człowiekiem. To film, który zgłębia nasze lęki, winę, wstyd, ale też sposoby na przełamanie ich.

Dogma miała w Danii ogromny wpływ na to, w jaki sposób opowiadamy na ekranie, jak bardzo szukamy realizmu, dokumentalnej niemal formy ekspresji. W tym filmie chcę odzyskać kontrolę nad obrazami - najlepszym narzędziem budowy nowych światów. Chcę - jak przewodnik z pomocą kamery, dźwięku i muzyki - przeprowadzić widzów przez ciemność do światła. Hitchcock nazwałby tę metodę „czystym kinem”. Ja chcę to zrobić w europejskim stylu. To podróż ku poznaniu rodzaju ludzkiego.

Ukazując najokropniejszą z historii jako lustrzane odbicie życia, które wiedziemy ten film będzie Większy Niż Życie.

Mikkel Nørgaard

O KSIĄŻCE

John Steinbeck, Charles Dickens, Victor Hugo, Peter Bischel, Jerzy Jerzy Kosiński i Erlend Loe to twórcy, których Jussi Adler-Olsen, autor „Kobiety w klatce”, ceni sobie najbardziej. U nich znajduje inspirację, oryginalny język i styl, porywające fabuły, bohaterów oraz tło. Sam nie ogranicza się do jednego tematu czy formuły. Studia z zakresu medycyny, socjologii, politologii i kina oraz wychowanie w domu doktora psychiatrii dały mu szersze i bardziej wnikliwe spojrzenie na świat i ludzi. Wykorzystując gatunek, stara się powiedzieć coś większego, ważniejszego. Od opowieści o chorobach psychicznych po thrillery o międzynarodowych spiskach - w Skandynawii szybko stał się jednym z najbardziej poczytnych pisarzy. - Nic i nikt nie może, tak naprawdę, oddać dokładnego obrazu społeczeństwa, ale różne formy sztuki mogą PRÓBOWAĆ tego dokonać , bywa że z powodzeniem - mówi. - Thriller jest prawdopodobnie najlepszym gatunkiem-narzędziem, by podjąć to wyzwanie.

Z literaturą związał się w latach 70. - prowadził antykwariat, pracował jako redaktor, dziennikarz, tłumacz i scenarzysta, założył wydawnictwo, wreszcie sam zaczął pisać. Pierwszy lokalny sukces odniósł w 1997 roku rozgrywającą się w realiach II wojny światowej powieścią „Alfabethuset”. W 2002 roku zaskoczył czytelników książką „Firmaknuseren/Og hun takkede guderne” opowiadającą o wielkich korporacjach. Cztery lata później wraz z bohaterem „Washington Dekretet” przeniósł się do Stanów Zjednoczonych po zamachu na żonę prezydenta i w przededniu wyborów. Sukces międzynarodowy przyszedł w roku 2007, wraz z publikacją „Kobiety w klatce” („Kvinden i buret”)

Powieść, która w 2012 roku trafiła na listę bestsellerów „New York Timesa”, otworzyła cały cykl o Departamencie Q. Do dziś książki te rozeszły się w ponad 8 milionach egzemplarzy w 35 krajach (w tym w Polsce). Seria nie tylko zdobyła olbrzymią popularność w kraju i na świecie, ale również przyniosła autorowi szereg nagród, a teraz… film.

Materiały: Kino Świat



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.