13 Grzechów: przerażająca podróż do granic człowieczeństwa

2014-04-18 23:44

Elliot jest pogrążony w długach i desperacko szuka sposobu, żeby je spłacić. Pewnego dnia odbiera tajemniczy telefon. Anonimowy głos informuje go, że jest filmowany przez ukryte kamery i bierze udział w reality show. Jeżeli wykona 13 zadań, zainkasuje zawrotną kwotę 6,2 miliona dolarów. Pierwsze zadanie jest proste – zabić muchę latającą po pokoju. Jednak każde następne z pozostałych dwunastu to kolejny krok bliżej piekła. Już wkrótce Elliot przekona się, że dla pieniędzy będzie w stanie dopuścić się najbardziej przerażających i ekstremalnych zachowań.

REŻYSER DANIEL STAMM O FILMIE

John Huston powiedział kiedyś: „Wszystko czego trzeba, żeby zrobić dobry film to trzy świetne sceny i ani jednej złej”. Pomysł nakręcenia historii kogoś, kto podejmuje się wykonania trzynastu totalnie dziwacznych zadań, wydał mi się niezwykle interesujący, bo jest w nim potencjał na co najmniej trzynaście świetnych scen! Każda z nich powinna stanowić zamkniętą całość, z odrębnymi zasadami, które nią rządzą i swoistą strukturą dramatyczną. Jako, że film jest thrillerem, uznałem że każda z sekwencji powinna reprezentować odpowiedni podgatunek – od czarnej komedii do klasycznego horroru. W centrum akcji filmu osadziłem sympatycznego bohatera, zwyczajnego przeciętniaka, Elliota Brindle’a. Nie ważne, jak interesująca jest fabuła, wierzę, że tym, co naprawdę przyciąga uwagę publiczności jest więź z głównym bohaterem. Tylko za jego pośrednictwem widz może się prawdziwie zaangażować, uczestniczyć w akcji i myśleć o tym, co by zrobił, gdyby się znalazł w jego sytuacji i do czego byłby zdolny.

Zdarzył mi się kiedyś taki przypadek: czekałem w samochodzie na zmianę świateł i pomyślałem nagle: „Kurcze, mam nadzieję że u Jenny wszystko w porządku?”. Po chwili zdałem sobie sprawę z tego, że nie znam żadnej Jenny. Jenny to postać ze scenariusza, który czytałem kilka tygodni wcześniej. Nie pamiętałem już, o czym był ten scenariusz, nie pamiętałem nawet, jaki to był gatunek filmowy, ale zapamiętałem Jenny. I właśnie takiego bohatera chciałem mieć w „13 grzechach”.

Zależało mi też na tym, żeby Elliota zagrał wyjątkowy aktor. Ktoś spoza grona typowych ulubieńców castingowych, którzy sprawiają, że oglądając film mam wrażenie, że oglądam długą reklamę pasty do zębów. Bardzo chciałem znaleźć genialnego aktora, który wniesie do swojej postaci tyle prawdy i życia, ile tylko można zmieścić w obrębie 90 minut filmu. Myślę, że obsada naszego filmu świetnie odzwierciedla nasze podejście do tematu. Główną rolę męską zagrał Mark Webber, aktor znany przede wszystkim z filmów Woody’ego Allena, Jima Jarmuscha i Larsa von Triera, a główną rolę kobiecą Rutina Wesley, słynna Tara z serialu „Czysta krew”. Poza nimi w filmie wystąpili wyjątkowi aktorzy: Ron Perlman („Drive”), Pruitt Taylor Vince („Mississippi w ogniu”) oraz młody, ale wybitnie utalentowany Devon Graye. Sądzę, że oglądanie ich wszystkich razem w akcji może być tylko i wyłącznie przyjemnością.

Nowy Orlean jest dla mnie miejscem szczególnym. Poprzedni film nakręciłem tu trzy lata wcześniej i z wielką radością wróciłem do tego magicznego miasta. Miałem możliwość ponownego spotkania z moimi współpracownikami z Nowego Orleanu, z którymi udało nam się stworzyć zespół zdolny podołać każdemu wyzwaniu.

Podczas pisania scenariusza miałem ogromną przyjemność pracy z Davidem Birke’em, z którym współpracowałem wcześniej przy „Ostatnim egzorcyzmie”. Z operatorem Zoltanem Honti i montażystą Shilpą Sahi pracuję od zawsze, odkąd skończyłem szkołę filmową – również „13 grzechów” nakręciliśmy razem. Zoltan, który niewątpliwie jest cudownym dzieckiem Vilmosa Zsigmonda, przez wszystkie wspólne lata dzielił się ze mną swoim spokojem i cierpliwością, gdy miotałem się od jednego krótkometrażowego projektu do drugiego. Obiecałem mu, że zrobimy kiedyś film fabularny o klasycznym stylu narracji, który pozwoli mu rozwinąć skrzydła i pokazać światu pełnię możliwości. „13 grzechów” to ten film.

Okres zdjęć spełnił wszystkie nadzieje, jakie w nim pokładałem: to był bardzo intensywny czas i niezwykła przygoda. Mam nadzieję, że nie są to wyłącznie moje, dalekie od obiektywizmu, wrażenia i że przynajmniej część tych emocji i radości, jaka była nam dana podczas pracy nad filmem, znajdzie swoje odzwierciedlenie na ekranie. Odrodzenie gatunku – tak, trzymam za to kciuki.

OBSADA

Mark Webber (Elliot Brindle)

Mark Webber jest w Hollywood uznawany za jednego z najzdolniejszych aktorów swojego pokolenia. Pracuje z najznamienitszymi przedstawicielami branży filmowej i odnosi sukcesy na wszystkich polach swojej artystycznej aktywności – jako scenarzysta, reżyser, producent oraz aktor filmowy i teatralny.

Oprócz „13 grzechów”, aktor zagrał niedawno w thrillerze „Jessabelle” (reż. Kevin Greutert). Na Festiwalu Filmowym Sundance w 2012 roku były prezentowane aż trzy filmy z jego udziałem – „Dobra partia” (reż. Michael Mohan), „The End of Love” (reż. Mark Webber) i „Sex telefon” (reż. Jamie Travis). Dwa pierwsze dostały się do konkursu głównego, wszystkie trafiły do dystrybucji. Mark Webber jest także reżyserem i scenarzystą „The End of Love”.

W 2008 roku wyreżyserował swój pierwszy film, „Explicit Ills”, którego producentem wykonawczym był Jim Jarmusch. W filmie wystąpili Rosario Dawson i Paul Dano. „Explicit Ills” zdobył nagrodę publiczności na Festiwalu Filmowym South by Southwest.

W 2007 roku Webber zagrał w dwóch filmach – „The Good Life” (reż. Stephen Berra) z Zooey Deschanel oraz „Weapons” (reż. Adam Bhala Lough), którego był też producentem. Obie produkcje zostały zaprezentowane na festiwalu Sundance.

Ponadto, dorobek aktorski Webbera obejmuje role w takich filmach jak: „Scott Pilgrim kontra świat” (reż. Edgar Wright) z Michaelem Cerą, „The Hottest State” (reż. Ethan Hawke) z Michelle Williams, Laurą Linney i Cataliną Sandino Moreno; „Just Like the Son” (reż. Morgan J. Freeman); „Broken Flowers” (reż. Jim Jarmusch) z Jessicą Lange, Billem Murrayem i Sharon Stone; „Moja droga Wendy” (reż. Thomas Vinterberg); „Zimowe przesilenie” (reż. Josh Sternfeld) z Anthony’m LaPaglią; „Chelsea Walls” (reż. Ethan Hawke); „Dzień bałwana” (reż. Chris Koch) z Chevy’m Chase’em; „Gniazdo os” (reż. Steve Buscemi); „To mnie kręci” (reż. John Schultz); „Koniec z Hollywood” (reż. Woody Allen); „Whiteboys” (reż. Marc Levin); „Syn Jezusa” (reż. Alison Maclean); „Projekt Laramie” (reż. Moisés Kaufman) oraz „Life is Hot in Cracktown” (reż. Buddy Giovinazzo).

Rutina Wesley (Shelby)

Rutina Wesley jest profesjonalną aktorką, której kreacje sceniczne i filmowe wyróżnia pasja i inteligencja. Często jest porównywana do młodej Angeli Bassett ze względu na wyjątkowe umiejętności dramatyczne i komediowe, dzięki którym potrafi równie łatwo rozbawić publiczność, jak i doprowadzić ją do łez.

Sławę przyniósł jej serial HBO „Czysta krew” wyprodukowany przez Alana Balla. Akcja serialu rozgrywa się w alternatywnym świecie, w którym wampiry koegzystują z ludźmi. Rutina gra rolą Tary, najlepszej przyjaciółki głównej bohaterki, Sookie Stackhouse (Anna Paquin).

W przerwie między kolejnymi sezonami „Czystej krwi”, Wesley powraca do pracy przy filmach fabularnych. W 2013 roku zagrała w komedii „Last Weekend” (reż. Tom Dolby, Tom Williams) z Patricią Clarkson, a rok wcześniej w dramacie historycznym „California Winter” (reż. Odin Ozdil).

Aktorka zadebiutowała główną rolą w filmie produkcji Paramount Vantage / MTV Films „Taniec ostatniej szansy” w reż. Iana Rashida. Wesley wcieliła się w postać Rayi Green, nastolatki, która po tragicznej śmierci siostry jest zmuszona opuścić elitarną prywatną szkołę i wrócić do swojego dawnego środowiska. Film miał premierę na Festiwalu Filmowym Sundance, gdzie zyskał przychylną opinię krytyków, podobnie jak kreacja Wesley.

W krótkim czasie od ukończenia nauki w prestiżowej Juilliard School, aktorka wystąpiła w kilku ważnych spektaklach teatralnych. W nowojorskim Public Theatre zagrała w sztuce „In Darfur”, w MCC Theater w „The Submission” Jeffa Talbotta w reż. Waltera Bobbie’ego, a na Broadwayu wystąpiła u boku Julianne Moore i Billa Nighy w głośnej sztuce Davida Hare’a „The Vertical Hour” w reż. Sama Mendesa.

Wesley doskonaliła swoje umiejętności aktorskie w Royal Academy of Dramatic Art (RADA), gdzie uczęszczała na letni kurs szekspirowski. Tytuł licencjata sztuk pięknych uzyskała na The University of Evansville. Aktorka mieszka obecnie w Nowym Jorku i Los Angeles.

Devon Graye (Michael)

Devon Graye studiował aktorstwo w American Conservatory Theater w San Francisco. W tamtym czasie wystąpił w sztukach: „Our Town”, „Three Tall Women oraz „Holes” Louisa Sachara wyprodukowanej przez Walden Media. Swoją wielką szansę otrzymał bardzo szybko – zagrał nastoletniego Dextera Morgana w przebojowym serialu kanału Showtime „Dexter”. Niedługo potem przyszły kolejne role telewizyjne – w serialach „Kości”, „CSI: Kryminalne zagadki Miami”, „CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas”, „Uczciwy przekręt” oraz „Alphas”. Na dużym ekranie można było go zobaczyć w filmach „Zostać legendą” (reż. Mel Damski), „The Discovers” (reż. Justin Schwarz), „Zew krwi 3D” (reż. Richard Gabai) i „Husk” (reż. Brett Simmons). Ostatnie produkcje z udziałem Devona Graye’a to komedia „Last Weekend” (reż. Tom Dolby, Tom Williams) oraz serial „American Horror Story: Azyl”.

Ron Perlman (Chilcoat)

Ron Perlman może się poszczycić liczną i wierną rzeszą fanów, w dużej mierze dzięki współpracy z Guillermem del Toro, która rozpoczęła się w 1993 roku, kiedy to aktor wystąpił w jego filmie „Cronos”. Dziewięć lat później Perlman i del Toro spotkali się ponownie na planie filmu „Blade: Wieczny łowca II”. W 2004 roku del Toro zrealizował swój plan obsadzenia Perlmana w roli tytułowego bohatera filmu „Hellboy”. Perlman wcielił się w tę rolę ponownie w filmie „Hellboy: Złota armia”, który osiągnął ogromny sukces zarabiając ponad 160 milionów dolarów.

W ciągu prawie trzydziestu lat pracy ten uznany aktor wcielił się w wiele ciekawych ról w produkcjach filmowych, telewizyjnych i teatralnych. Po uzyskaniu tytułu magistra sztuk pięknych na University of Minnesota rozpoczął profesjonalną karierę teatralną w swoim rodzinnym Nowym Jorku, zagłębiając się w prace współczesnych twórców, takich jak Pinter czy Beckett, ale także klasyczne sztuki Szekspira, Marlowe’a, Ibsena i Czechowa. Ostatnio można go było ponownie podziwiać na Broadwayu w sztukach „Ludzie honoru” i „Przystanek autobusowy”.

Jego kariera filmowa rozpoczęła się w 1981 roku główną rolą w nagradzanym filmie „Walka o ogień” francuskiego reżysera Jeana-Jacquesa Annauda, za którą Perlman otrzymał nominację do kanadyjskiej nagrody Genie Award. Pięć lat później Annaud obsadził go w roli garbatego Salvatore w docenionej przez krytyków adaptacji powieści „Imię Róży” Umberto Eco oraz w epickim dziele o II wojnie światowej „Wróg u bram”, w którym zagrał razem z Jude’em Law, Rachel Weisz oraz Edem Harrisem.

Perlman kontynuował współpracę z francuskimi reżyserami. Zagrał główną rolę w nagradzanym filmie Jeana-Pierre’a Jeuneta i Marca Caro „Miasto zaginionych dzieci”, który został nominowany do Złotej Palmy w Cannes w 1995 roku i do nagrody Independent Spirit Award dla najlepszego filmu zagranicznego. Jeunet obsadził go jeszcze później w roli Johnera u boku Sigourney Weaver i Winony Ryder, w swoim filmie z 1997 roku „Obcy: Przebudzenie”.

Inne filmy z jego udziałem to m. in.: „Wyspa doktora Moreau” (reż. John Frankenheimer), „Krwawy Romeo” (reż. Peter Medak), „Psim tropem do domu” (reż. Carlo Carlei), „Przygody Hucka Finna” (reż. Stephen Sommers), „Lunatycy” (reż. Mick Garris), „Happy Texas” (reż. Mark Illsley), „Star Trek X: Nemesis” (reż. Stuart Baird) oraz „Ostatnia zima” (reż. Larry Fessenden). Wystąpił też w niezależnych produkcjach: „Kolacja z arszenikiem” (reż. Stacy Title), „Trupy sprzedaję” (reż. Glenn McQuaid) i nagrodzonym Oscarem filmie krótkometrażowym „Two Soldiers” (reż. Aaron Schneider).

Za rolę w uznanym przez krytyków serialu „Beauty and the Beast”, w którym grał przez trzy lata, Perlman odebrał Złoty Glob dla najlepszego aktora oraz dwie nominacje do nagrody Emmy, a także trzy nagrody Viewers For Quality Television Awards. Inne produkcje telewizyjne, w których wziął udział, to m. in. „The Second Civil War” (reż. Joe Dante) produkcji HBO, „Mr. Stitch” (reż. Roger Avary), „Przygody kapitana Zooma” (reż. Max Tash) oraz „Pozostał tylko pył” (reż. Rob Nilsson).

Ostatnie filmy kinowe z jego udziałem to „Bunraku” (reż. Guy Moshe) z Demi Moore, Joshem Hartnettem i Woody’m Harrelsonem oraz „Polowanie na czarownice” (reż. Dominic Sena), w którym zagrał również Nicolas Cage. Latem 2011 roku Perlman pojawił się w filmie Nicolasa Windinga Refna „Drive” u boku Ryana Goslinga, Carey Mulligan i Alberta Brooksa oraz w „Conanie Barbarzyńcy 3D” (reż. Marcus Nispel), w którym zagrał ojca Conana. Całkiem niedawno wystąpił w filmie produkcji Warner Bros. „Pacific Rim” w reżyserii swojego przyjaciela i wieloletniego współpracownika, Guillermo del Toro, a także w „Kid Cannabis” (reż. John Stockwell) oraz „ Poker Night” (reż. Greg Francis). Obecnie można go oglądać w przebojowym serialu stacji F/X „Synowie anarchii”.

TWÓRCY

Daniel Stamm (reżyser i scenarzysta)

Daniel Stamm urodził się w Hamburgu. Jako nastolatek prowadził audycję radiową i redagował magazyn młodzieżowy. Swoje artystyczne zainteresowanie rozwijał na długo przed podjęciem studiów na Filmakademie Baden-Wuerttemberg w Ludwigsburgu. W trakcie studiów napisał scenariusz do filmu telewizyjnego, za który otrzymał nominację do prestiżowej niemieckiej nagrody filmowej i wyreżyserował dokument o muzyku rockowym Nicku Cave.

Po wyjeździe do Los Angeles studiował w American Film Institute na Wydziale Reżyserii. Jego film dyplomowy był nominowany do nagrody ASC. Po ukończeniu studiów, przez trzy lata kręcił filmy krótkometrażowe, pisał teksty piosenek dla lokalnych artystów, był członkiem jury festiwalu filmowego w Kosowie, zdobył certyfikat profesjonalnego hipnotyzera i zwiedził autostopem całe Stany Zjednoczone.

W 2008 roku nakręcił swój pierwszy film fabularny, „A Necessary Death, który miał premierę na festiwalu SXSW w Austin, a na festiwalu AFI Fest otrzymał nagrodę publiczności. Jego drugi film, „Ostatni egzorcyzm” został zaprezentowany po raz pierwszy na Festiwalu Filmowym w Los Angeles w 2010 roku. Obraz dystrybuowany przez Lionsgate zarobił ponad 65 milionów dolarów, zdobył nagrodę Empire oraz nagrody na festiwalach w Sitges i Toronto, a występujący w filmie aktorzy byli nominowani do People's Choice Award, Independent Spirit Awards i MTV Movie Award.

Materiały: Kino Świat

 



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.