Sacrum Profanum nie zna granic

2014-09-12 19:36

Ćwierć wieku temu, kiedy nowa elektronika dopiero się wykluwała, chyba nikt przy zdrowych zmysłach nie pomyślał, że techno i house będą kiedyś stanowić inspirację dla twórców i wykonawców klasyki. Z czasem okazało się jednak, że w klubowej elektronice można usłyszeć echa twórczości „ojców” muzyki współczesnej: Stockhausena, Xanakisa, Ligetiego. Oszczędne i hipnotyczne utwory twórców techno z Detroit, Berlina i Londynu miały bowiem wiele wspólnego z kompozycjami minimalistów, takich jak Riley, Reich czy Glass. Nic więc dziwnego, że młodzi wykonawcy muzyki współczesnej postanowili w końcu sięgnąć po ulubione nagrania z kręgu nowej elektroniki. Z drugiej strony producenci IDM coraz śmielej mówili o inspiracjach klasyką XX-wiecznego minimalizmu lub muzyki konkretnej. I stało się coś niemożliwego – światy tanecznych imprez rave i koncertów w filharmonii skrzyżowały się ze sobą.

 

Krakowski festiwal Sacrum Profanum od początku swego istnienia starał się wskazywać na przenikanie się tych dwóch gatunków. Kraftwerk, Aphex Twin, Cinematic Orchestra, Jóhann Jóhannsson, Sigur Rós, Jónsi, Portished objawiali na swych koncertach w nowohuckiej ocynowni muzykę, która poziomem abstrakcji sięgała dokonań Pendereckiego czy Góreckiego. Z kolei Alarm Will Sound, Bang On A Can All-Stars, London Sinfonietta i Ensemble Modern zaskakiwali akustycznymi interpretacjami elektronicznych produkcji, udowadniając że muzyka tak naprawdę nie zna żadnych granic. 

Tegoroczna edycja Sacrum Profanum stanowi kulminację tego procesu. W Krakowie świętować będzie swoje ćwierćwiecze legendarna wytwórnia Warp, specjalizująca się najbardziej wysmakowanych odmianach nowych brzmień wyrosłych z techno, house’u i electro. Będzie to nie tylko całonocna impreza taneczna w klubie Forum Przestrzenie, gdzie zagra Autechre, LFO, Battles, Hudson Mohawke i Rustie, ale też wspólny występ Squarepushera i Sinfonietty Cracovii oraz koncert London Sinfonietty, wykonującej własne wersje „klasyków” z katalogu angielskiej firmy.

Z kolei Alarm Will Sound, Bang On A Can All-Stars i Kronos Quartet zaprezentują swe własne wizje kompozycji „świętej trójki” amerykańskich minimalistów – Terry’ego Rileya, Steve’a Reicha i Philipa Glassa. Przyjedzie również dwójka wybitnych reprezentantów awangardy zza oceanu – gitarzysta Lee Ranaldo ze słynnej grupy rockowej Sonic Youth oraz eksperymentująca zarówno z klasyką, jak i z elektroniką, Laurie Anderson. Zagrają także polscy wykonawcy – duet Skalpel i pianista Piotr Orzechowski.

Zapowiada się więc cały tydzień muzycznych wrażeń. Artyści już pokonali wszelkie uprzedzenia i inspirują się wzajemnie. Czy podobnie postąpi publiczność? Jeśli bywalcy filharmonii będą tańczyć podczas warpowskiej nocy w klubie Forum Przestrzenie, a klubowicze usiądą spokojnie by posłuchać London Sinfonietty – cel festiwalu będzie zrealizowany.

Organizatorami Festiwalu są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe.

Szczegółowy program tegorocznej edycji Festiwalu i informację o biletach znajdziecie Państwo tutaj.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę XX wieku i najnowszą, łączy muzykę poważną z innymi nurtami. Co roku program koncentruje się na twórczości kompozytorów z innego kraju lub grupy krajów. Jego rangę buduje udział: z jednej strony – najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Klangforum Wien, z drugiej – gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in.  Aphex Twina, Jónsiego, Kraftwerk, Jonny’ego Greenwooda, Adriana Utley’a (Portishead), Toma Verleine’a (Television), Willa Gregory’ego (Goldfrapp). Prestiż festiwalu podkreśla obecność na koncertach twórców uznawanych za ikony muzyki – w 2011 r, Steve Reich – mistrz minimalizmu świętuje swoje 75. urodziny właśnie w Krakowie. Festiwal zdobył najpoważniejsze polskie nagrody i wyróżnienia. Zyskał też status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Festiwal został wpisany do oficjalnego kalendarza Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W 2011 r, po raz pierwszy w historii, amerykańską edycję festiwalu zapowiadał wspólny koncert muzyki Steve’a Reicha i Krzysztofa Pendereckiego, zorganizowany w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata – Alice Tully Hall nowojorskiego Lincoln Center. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowe magazyny muzyczne świata m.in. Gramophone, telewizję Mezzo, The Wall Street Journal i BBC Music Magazine, cieszy się uznaniem krytyków i publiczności. Festiwalowe wydarzenia relacjonuje co roku ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz. Więcej na: www.sacrumprofanum.com

Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF - Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej: www.biurofestiwalowe.pl

 



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.