Pasje Johanna Sebastiana Bacha wybrzmią na Misteria Paschalia 2015

2015-03-09 07:27

Nie sposób przecenić znaczenia dwóch Pasji Johanna Sebastiana Bacha. Obie, mimo różnic, można potraktować jako sumę doświadczeń kompozytora: tworzy je zarówno muzyka dramatyczna, o najwyższej skali emocji, jak i refleksyjna; dla swojej ekspresji stosują całe bogactwo dostępnych w epoce późnego baroku technik kompozytorskich.

Reklama: muzyka na żywo na najwyższym poziomie !!! - www.prokoncert.pl - Profesjonalna oprawa muzyczna imprez firmowych, bankietów, spotkań biznesowych, koncertów klubowych i plenerowych, imprez okolicznościowych

W tym roku na festiwalu zabrzmi wcześniejsza Pasja wg św. Jana. Bach skomponował ją na Wielkanoc 1724 r., a wykonana została w lipskim kościele św. Mikołaja. Rok później kompozytor przygotował wykonanie w kościele św. Tomasza, dokonując w utworze licznych zmian. Kolejną wersję – niedokończoną – opracowywał w roku 1749. Wokół obu zachowanych Pasji Bacha narosły różne tradycje wykonawcze: w wieku XIX dostosowywano je do współczesnych warunków, co w następnym stuleciu owocowało wykonywaniem ich z udziałem wielkich orkiestr symfonicznych i gigantycznych chórów. Potem przyszły wykonania kameralne, następnie kameralne na dawnych instrumentach. Ostatni trend, ukształtowany według hipotez badawczych, redukuje chór do głosów.

Koncepcja René Jacobsa, od lat jednego z najbardziej uznanych i podziwianych dyrygentów muzyki barokowej i klasycystycznej, wraca jednak do tradycyjnej koncepcji: Pasja znowu zabrzmi z pełnym, choć kameralnym chórem. Znów będzie można odczuć kontrasty brzmieniowe między solistą a rozbudowanym zespołem głosów, znów na swoje miejsce wrócą poszczególne osoby pasyjnego dramatu. Nie będziemy zapewne nigdy mieli pewności, która wersja jest "tą właściwą" (jeżeli taką w ogóle Bach miał na myśli), więc korzystajmy z różnorodności obsad. Muzycy w baroku nigdy nią nie gardzili, potrafiąc wyzyskać zalety każdej sytuacji. A zalety świetnej orkiestry i takiegoż chóru w Pasji Bacha są nie do przecenienia.

Pasja jest gatunkiem specjalnym, przenoszącym muzykę i słuchaczy daleko poza sale koncertowe, w których dziś zazwyczaj jest wykonywana. Zabiera nas w istotę chrześcijaństwa, w protestancką liturgię, ale i w historię, wobec której dzieło indywidualnie stawia każdego słuchacza. Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem – stwierdził Marcin Luter, i ta myśl ustawiła perspektywę dla niemieckiej muzyki ilustrującej mękę i śmierć Zbawiciela od XVI wieku. Towarzyszyła ona nabożeństwom Wielkiego Piątku już w średniowieczu, stopniowo stając się muzyczną kulminacją roku liturgicznego: wychodząc od monodii, rozwijała się w utwór polifoniczny, wzbogacony następnie luterańskimi chorałami i instrumentami, wreszcie i ariami – i w takiej właśnie formie przejął ją Johann Sebastian Bach. Zawiera się tutaj esencja protestanckiej religijności: dosłowne śledzenie tekstu ewangelicznego, podawanego przez recytatywy Ewangelisty i towarzyszące mu kwestie Jezusa, Piłata i Piotra oraz okrzyki tłumu (tzw. turba), uzupełnione jest pietystycznymi rozważaniami zawartymi w ariach, stanowiącymi wypowiedź człowieka w obliczu męki Zbawiciela, oraz chorałami, będącymi modlitwą Kościoła, jednoczącymi całą kongregację. Dzieło zarazem dramatyczne, jak i kontemplacyjne. Pasja Bacha – rzecz stanowiąca o jakości naszego człowieczeństwa.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym programem tegorocznej edycji festiwalu Misteria Paschalia 2015.

Bilety na koncerty w ramach festiwalu można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w wybranych punktach informacji miejskiej InfoKraków Szczegółowe informacje tutaj.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.