Wielka cisza - Christophe Rousset i Les Talens Lyriques na Misteria Paschalia 2015

2015-03-18 22:36

Podziemna kaplica w Kopalni Soli „Wieliczka”, jest przestrzenią wyjątkową – i w szczególny sposób wykorzystywana jest przez festiwal Misteria Paschalia. Mają tu miejsce koncerty wymagające intymności, muzyki przemawiającej do słuchaczy ściszonym głosem, lepiej czującej się w mroku, niż w blasku świateł. Nic lepiej nie odpowiada tej charakterystyce, niż Ciemne jutrznie – Leçons de ténèbres kompozytorów francuskiego baroku. 

 

Reklama: muzyka na żywo na najwyższym poziomie !!! - www.prokoncert.pl - Profesjonalna oprawa muzyczna imprez firmowych, bankietów, spotkań biznesowych, koncertów klubowych i plenerowych, imprez okolicznościowych

Francuscy twórcy XVII wieku nigdy nie ulegli międzynarodowej modzie na włoską wirtuozerię. Przeciwnie: ukryli się w monumentalnym klasycyzmie, a w muzyce wokalnej, zgodnie z założeniami antycznymi, całkowicie podporządkowali się słowu, jego znaczeniu i jego brzmieniu – jakby na nowo zrozumieli i przyswoili sobie postulaty renesansu. Nie ma muzyki w równym stopniu wyprowadzonej z prozodii języka, nie ma równie retorycznej. Na tym tle repertuar Leçons de ténèbres staje się sublimacją wszystkich cech szkoły francuskiej – zwłaszcza w twórczości najważniejszych kompozytorów. A tacy właśnie wypełnią koncert w Wielką Sobotę: Marc-Antoine Charpentier i François Couperin (le grand). Twórczość obu przypada na panowanie Ludwika XIV, pierwszego na dojrzały, drugiego na ostatni okres (oraz na czasy regencji). Obaj byli płodni i bardzo wszechstronni – obaj także doskonale rozumieli idiom lamentacji i prowadzonych w skupieniu medytacji, jakimi są Leçons de ténèbres. To repertuar przeznaczony na nabożeństwa Triduum Paschalnego, na Wielki Czwartek (Wieczerza Pańska), Wielki Piątek (Ukrzyżowanie) i Wielką Sobotę ("Cisza wielka, bo Król zasnął"), w toku dziejów przesunięty jednak na wigilie tych dni, wykonywany więc w poprzedzające je wieczory. Źródłem tekstów są starotestamentowe Lamentacje Jeremiasza, opłakującego zniszczoną i wyludnioną Jerozolimę (ale rozumiane, rzecz jasna, jako prefiguracja śmierci Chrystusa), oraz Psalmy. Snute na tych wersetach medytacje dedykowane są głosom (solo, duet) na tle basso continuo, zatrzymującym się w melizmatach na poszczególnych słowach – jakby dla sprawdzenia ich głębi, zbadania wszystkich ukrytych w nich znaczeń.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym programem tegorocznej edycji festiwalu Misteria Paschalia 2015.

Bilety na koncerty w ramach festiwalu można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w wybranych punktach informacji miejskiej InfoKraków Szczegółowe informacje tutaj.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 



Wpisz swoją opinię:

Przepisz tekst z obrazka: Obraz CAPTCHA
Podpis:
Opinie:
Ten artykuł nie posiada jeszcze żadnych opinii.